Zaměstnanecká karta

Tento titul v sobě spojuje pobytové oprávnění v ČR s platností až na dva roky a oprávnění být zaměstnán na konkrétní pracovní pozici. Na následujících řádcích se dozvíte, zda je pro Vás zaměstnanecká karta správnou volbou a jaké podmínky musíte splnit pro její získání.

Základní podmínky

Kdo může žádat:

Občané třetích zemí, pro všechny druhy zaměstnání, bez ohledu na kvalifikaci.

Doba platnosti:

Až 2 roky, závisí na délce pracovního poměru nebo povolení k zaměstnání.

Povinnosti držitele:

Držitel musí plnit účel pobytu, oznamovat změny zaměstnavatele nebo pozice, a do 60 dnů od ztráty zaměstnání žádat o nové povolení. Dále doporučuji pravidelně ověřovat, zda není zaměstnavatel považován za nespolehlivého (např. má dluh vůči finančnímu úřadu).

Výhody:

Možnost opakovaného vstupu a výstupu z ČR, cestování po Schengenském prostoru bez víza, legální pobyt a práce v ČR.

Kdo může žádat:

Držitelé dlouhodobého víza (kromě víza za účelem strpění pobytu nebo sezónního zaměstnání) nebo držitelé povolení k dlouhodobému pobytu (kromě pobytu za účelem strpění).

Lhůta pro podání žádosti:

Nejdéle poslední den platnosti stávajícího víza nebo pobytu.

Podání žádosti

Kde podat žádost:

V ČR na pracovišti Ministerstva vnitra může žádost o zaměstnaneckou kartu podat výhradně cizinec, který je ke dni podání žádosti držitel jiného dlouhodobého pobytového titulu v ČR. Ostatní cizinci jsou povinni podat žádost osobně na zastupitelském úřadě ČR v zemi, která vám vydala cestovní doklad nebo ve které máte povolený dlouhodobý/trvalý pobyt (minimálně 2 roky). Seznam úřadů přijímajících žádosti je dostupný na stránkách Ministerstva zahraničních věcí. V EU lze žádost podat výhradně na zastupitelském úřadě v Drážďanech.

Poplatek v ČR:

2 500 Kč, uhrazený kolkovými známkami.

Konzulární poplatek na zastupitelském úřadě:

5 000 Kč, placeno v EUR, USD nebo místní měně.

Lhůta pro vyřízení:

60 dnů, až 90 dnů ve složitějších případech.

Kdy můžete začít pracovat:

Až po povolení žádosti a převzetí potvrzení o splnění podmínek od Ministerstva vnitra po příjezdu do ČR.

Pro úspěšné podání žádosti o zaměstnaneckou kartu musíte předložit následující dokumenty:

  1. Tiskopis žádosti - ke stažení na webu MVČR 
  2. Cestovní doklad
  3. Doklad o zajištění ubytování
  4. Fotografii
  5. Doklad o pracovním vztahu (např. pracovní smlouvu)
  6. Doklad o číselném označení volného pracovního místa (pokud není uvedeno v žádosti)
  7. Výpis z trestního rejstříku vydaný vaší domovskou zemí

Na vyžádání také:

  • Doklad o bezinfekčnosti
  • Výpis z trestního rejstříku za poslední 3 roky z jiných zemí, kde jste pobývali déle než 6 měsíců

Je-li pozice v centrální evidenci volných pracovních míst:

  • Doklad o odborné způsobilosti pro práci

V případě, že máte volný přístup na trh práce:

  • Doklad o volném přístupu (např. diplom z české vysoké školy, potvrzení o studiu na české vysoké škole)

Splnění všech podmínek pro získání zaměstnanecké karty může být pro značné množství cizinců velmi komplikované, zejména pokud nehovoří česky a neorientují se v českém právním prostředí. Ráda všem zájemcům pomůžu s přípravou veškerých náležitostí, nalezením vhodného zaměstnání a zajištěním termínu podání žádosti. V mnoha případech mají žadatelé též povinnost podat žádost v rámci speciálních programů (např. kvalifikovaná zaměstnanec v případě žadatelů z Ukrajiny, Srbska, Moldavska apod. Klienti také často zapomenou vhodným způsobem doložit doklady o své kvalifikaci či si neví rady s vyplněním samotné žádosti.

Máte-li zájem o mé služby v této oblasti, ráda si s vámi domluvím osobní či online schůzku (vhodné zejména u žadatelů ze zahraničí), kde společně projdeme celý postup. Následně jsem připravena vás také v této věci zastupovat až do momentu, kdy vám vydají biometrickou kartu a budete moci nastoupit do zaměstnání.

 

Mgr. Františka Lhotáková, MBA, advokátka

ev. číslo ČAK 20782
IČO: 19266227
se sídlem Mánesova 1175/48, Praha 2 120 00
ID datové schránky: pt2rnpw

Řešení spotřebitelských sporů

Česká advokátní komora byla dne 5.2.2016 pověřena Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR mimosoudním řešením spotřebitelských sporů pro oblast sporů mezi advokátem a spotřebitelem ze smluv o poskytování právních služeb (na základě zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele ve znění pozdějších předpisů). Internetová stránka tohoto pověřeného subjektu je www.cak.cz.

Na Českou advokátní komoru se může spotřebitel obrátit v případě sporu mezi spotřebitelem a advokátem, který se nepodaří mezi stranami urovnat přímo. Výkonem mimosoudního řešení spotřebitelských
sporů je pověřena Smírčí komise České advokátní komory.

Copyright © 2025 Mgr. Františka Lhotáková, advokáta
Vytvořil Petr Smejkal
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram